Tre tips hvis du sliter med treningsmotivasjonen

I stort sett hele 2017 var jeg flink til å trene, og følte at jeg var i en god groove med mye inspirasjon og motivasjon – Så kom 2018, og av en eller annen grunn ble den motivasjonen igjen i 2017… Mens jeg fortsatt bodde i LA var jeg knapt på treningssenteret. Og selv om jeg så jeg ble tynnere og mistet muskelmassen så fikk jeg fortsatt ikke nok motivasjon til å gjøre det til en vane å vandre inn på treningssenteret for å løfte.

Det var rett og slett ikke gøy lenger. Jeg koste meg ikke med å trene, slik jeg gjorde tidligere. Og jeg tror virkelig på at man må ha det gøy med trening for å få de beste resultatene. Heldigvis begynner jeg å komme mer og mer inn i en rutine igjen, samt at jeg koser meg med treningen igjen. Men jeg vet godt at jeg ikke er den eneste som sliter med treningsmotivasjonen noen ganger, så her er mine tips for å komme over den kneika:

1: Sett deg kortsiktige delmål 

Jeg sier det gang på gang når det kommer til trening; Jeg tror det er helt nytteløst å si i januer: «Oh shit, nå skal jeg jobbe med sommerkroppen og bli digg til sommeren!». Det er alt for langt unna, så det er vanskelig å holde motivasjonen oppe så lenge. Si heller at du skal trene mot å nå et mål til Valentines. Eller påske. Sett deg mål som er 1-3 måneder frem i tid, og gi deg selv en belønning hvis du når målene du har satt. For meg er målet mitt nå å jobbe hardt mot første helgen i Juni, for da skal jeg i et bryllup i Italia.

2: Tren når det lønner seg for deg

Er du ikke et morgenmenneske (som meg 😉 ), hvorfor i all verden planlegger du økter grytidlig på morgenen da? For meg er det helt meningsløst, da jeg alltid føler meg svak og mindre motivert så tidlig. Da trener jeg heller i lunsjen eller etter jobb – eller sent, sent på kvelden når det er mindre folk på senteret.

3: Finn noen du kan trene med 

Jeg forstod nok ikke hvor viktig dette var før enn for et par år siden. Enten om du trenger noen til å spotte deg så du tør å løfte ordentlig tungt – eller fordi du vil ha noen til å skrike på deg og pushe deg til å gjøre to ekstra reps, så anbefaler jeg deg å finne en treningskompis.

Hva er dine beste treningstips når motivasjonen er lav?

Skriv en kommentar